Dubové pražce
Dubové pražce fungují jako podpora kolejí při zhotovování kolejového svršku. Zpravidla se jedná o hranol vyrobený z tvrdého dubového dřeva. Má přesně definované rozměry a může být tlakově naimpregnovaný, pokud je používán na koleje. Chcete-li pražce do zahrady, mají trochu jiné vlastnosti. Dubové pražce nesou kolejnice a drží je v přesné vzdálenosti, tím je tvořen tzv. Rozchod kolejí.
Dubové pražce se používají desítky let
Dřevěné pražce se využívají již od samého počátku existence vlakových kolejí. Dubové pražce jsou v u nás vyráběny z kvalitního a impregnovaného dubového dřeva. V zahraničí jsou používány nejrůznější dřeviny. Dubové pražce bez impregnace mohou snadno a rychle podléhat zkáze, jejich obnova byla a je finančně náročná. Jako impregnace se používají látky jako jsou síran zinečnatý, síran měďnatý, karbol nebo krezol a další látky. Impregnace prodlouží životnost pražců až na 20 – 40 let.
Dubové dřevo je oproti jiným materiálům pružnější, tudíž jej vibrace příliš nepoškozují a navíc se dá velmi snadno opracovávat. Dubové pražce se používají především v místech styku železnic a u výhybek. Každý pražec je označen hřebem, na který je vyznačen rok výroby a způsob impregnace. Tvar hlavy hřebu pak označuje materiál, ze kterého jsou pražce vyrobeny. Dubové pražce mají kulatý hřeb.
Dubové pražce se s kolejnicemi zpočátku spojovaly hřeby, postupně byly používány šrouby, které jsou však náročnější na montáž a dražší. V 90. letech 20. století začaly být používány pružné způsoby upevnění, například kombinované se šroubem. Používají se pružné svěrky s označením SKL 12 a SKL 14. Zde je interval utahování delší než u jiných typů šroubů, proto není údržba tak nákladná.